Праздник Благовещения Пресвятой Богородицы

храм Петра и Павла

Праздник Благовещения Пресвятой Богородицы празднуется 7 апреля (нов ст.), отстоит ровно на 9 месяцев от даты празднования Рождества Христова, имеет один день предпразднства и один день попразднства, в который празднуется Собор архангела Гавриила. Предпразднство и попразднство отлагаются, если Благовещение случается на Страстной или Светлой седмице.

Хронологически, и по существу Новозаветная история начинается не с Рождества Иисуса Христа, а с Его Матери — Пресвятой Девы Марии.

Blagoveshenie_bogorodiszci

Древние письменные источники о Ее жизни неизвестны, и все сведения о Деве Марии почерпнуты из устного предания, существовавшего в первых христианских общинах. Это предание утверждает, что Дева Мария происходила из рода Давидова и являлась дочерью благочестивых Иоакима и Анны. Девочка была поздним ребенком, дарованным им Господом в весьма преклонные лета по их горячим молитвам, и потому Ее рождение родители восприняли как великое чудо и милость Божию. Следуя иудейскому обычаю, они решили посвятить Ее Богу. В те времена многие дети воспитывались при храме, а подрастая, несли здесь определенные обязанности и послушания. В трехлетнем возрасте младенец Мария взошла по ступеням Иерусалимского храма, поручая Себя милости Божией.
     События рождества Девы Марии и введения Ее в храм имеют для христиан большое значение, и потому Церковь почтила их особо торжественным празднованием. Как известно, церковный год начинается 1 сентября, и первым большим праздником новолетия является Рождество Пресвятой Богородицы (по новому стилю 21 сентября). А 4 декабря (по новому стилю) празднуется Введение во храм Пресвятой Богородицы.
     Мы ничего не знаем о раннем периоде жизни Девы Марии. Достигнув известного возраста, Она была обручена с пожилым человеком по имени Иосиф, плотником из галилейского города Назарета. Иосиф был не мужем Марии, но обручником и хранителем Ее девства, ибо посвященной Богу девушке надлежало пребывать в чистоте и целомудрии.
     Говоря о том, что для спасения рода человеческого Бог избрал особое средство — Богочеловечество, мы ранее уже подчеркивали, что в этом средстве как бы соединяются два начала. Прежде всего, это Божественное присутствие и Божественное всемогущество, ибо только во власти Творца было положить предел действию первородного греха, возвратив человечеству благодать, исходящую от Отца Небесного. Другой составляющей спасения является свободная воля самого человека, ибо без его действенного соучастия в деле искупления греха спасение не имело бы достоинства добровольного выбора. Было чрезвычайно важно, чтобы потомки Адама и Евы сердцем откликнулись на призыв Бога, ответив Ему: мы согласны на то, чтобы обрести спасение, дарованное Тобою, и готовы вместе с Тобой участвовать в этой тайне. Такое согласие от имени рода человеческого произнесла Дева Мария.
     Это событие именуется Благовещением — по-гречески «Эвангелизмус», то есть «Благая весть». Вот что рассказывает об обстоятельствах Благовещения Евангелие от Луки:
      «Послан был Ангел Гавриил от Бога в город Галилейский, называемый Назарет, к Деве, обрученной мужу, именем Иосифу, из дома Давидова; имя же Деве: Мария. Ангел, войдя к Ней, сказал: радуйся, Благодатная! Господь с Тобою; благословенна Ты между женами. Она же, увидев его, смутилась от слов его и размышляла, что бы это было за приветствие.
     И сказал Ей Ангел: не бойся, Мария, ибо Ты обрела благодать у Бога; и вот, зачнешь во чреве, и родишь Сына, и наречешь Ему имя: Иисус. Он будет велик и наречется Сыном Всевышнего, и даст Ему Господь Бог престол Давида, отца Его; и будет царствовать над домом Иакова во веки, и Царству Его не будет конца.
     Мария же сказала Ангелу: как будет это, когда Я мужа не знаю? Ангел сказал Ей в ответ: Дух Святый найдет на Тебя, и сила Всевышнего осенит Тебя; посему и рождаемое Святое наречется Сыном Божиим. Вот и Елисавета, родственница Твоя, называемая неплодною, и она зачала сына в старости своей, и ей уже шестой месяц, ибо у Бога не останется бессильным никакое слово.
     Тогда Мария сказала: се, Раба Господня; да будет Мне по слову твоему. И отошел от Нее Ангел» (Лк. 1. 26–38).
     Эти слова: «Се, Раба Господня; да будет Мне по слову Твоему», — не только выражают кроткую готовность Девы Марии принять возвещенное ей Ангелом, но и являются формулой согласия рода человеческого на соработничество Богу в деле спасения.
     Это согласие Девы Марии не следует воспринимать как ограничение свободы людей Ее личным произволением. Действительно, Дева Мария выступает перед Богом от имени всего человеческого рода. Однако данное Ею согласие не может рассматриваться как покушение на чью-то свободу, ибо каждый, кто свободно принимает Христа, становится соучастником спасительного Божественного действия лично, по своей воле и через собственное усилие. Таким образом, в событии Благовещения реализуется наша собственная свобода выбора.
     Известно также скептическое отношение иных людей к чуду бессеменного зачатия неискусомужной Девой. С точки зрения науки и нашего человеческого опыта бессеменное зачатие представляется невозможным. Но ведь Бог есть Творец мира с его физическими законами, и потому невозможное для нас не является невозможным для Него. В этом смысле наши знания и представления носят условный характер: когда мы говорим, что чего-то не может быть, то исходим из представлений и реальности, соприродных нашему, человеческому миру. Но, как прекрасно выразился святой Андрей Критский в своем Великом покаянном каноне, «Бог идеже хощет, побеждается естества чин: творит бо елика хощет» (Богородичен 4-й Песни).
     Наше отношение к Благовещению, к непорочному зачатию Пресвятой Девой Сына Божия должно характеризоваться одним словом: благоговение. Нам следует благоговейно веровать в то, что Божия Матерь, по словам святого Амвросия Медиоланского, и после того, как зачала во чреве, осталась Девой, и после того, как родила, осталась Девой. Такова вера Церкви. Как говорит святитель Иоанн Златоуст, «Дух Святой засиял в чистом зеркале, в непорочном теле Девы, образовав совершенного Человека не по закону природы… не из человеческого семени, но… неизъяснимо исткав в ней Зародыш, словно некую ткань, для спасения людей».
     Сокрытая здесь великая Божественная тайна не обнаруживает себя ни в человеческом разуме, ни в знаниях, ни в воображении. Стать сопричастником ее возможно только силой веры, ибо содержание, значение и реальность этой тайны открываются нам в религиозном опыте.

Митрополит Кирилл.

Тропарь Благовещению

глас 4

Днесь спасения нашего главизна и еже от века таинства явление: Сын Божий Сын Девы бывает, и Гавриил благодать благовествует. Темже и мы с ним Богородице возопиим: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак Благовещения

глас 8

Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти, раби Твои, Богородице, но, яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: радуйся, Невесто Неневестная.

Величание Благовещению Пресвятой Богородицы

Архангельский глас вопием Ти, Чистая: Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

КАНОН БЛАГОВЕЩЕНИЯ

глас 4

Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.

Да поет Тебе, Владычице, движа свирель духовную, Давид, праотец Твой: послушай, Дщи, радованнаго гласа от Ангела, радость бо возвещает Тебе неизглаголанную.

Ангел возопи: Вопию Тебе, веселяся, приклони ухо Твое и вонми ми, Божие возвещающу безсеменное зачатие, обрела бо еси благодать пред Богом, еяже никогдаже обрете другая, Всечистая.

Богородице рече: Да разумею, Ангеле, твоих глагол силу, како будет, еже рекл еси, глаголи явственнейше? Како зачну, Дева сущи, Отроковица? Како же и Мати буду Зиждителя Моего?

Ангел возопи: Лестно мя вещати помышляеши, яко мню, и радуюся, зря Твое утверждение. Дерзай, Владычице, Богу бо хотящу, удобь скончаются и преславная.

Песнь 3

Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.

Богородице рече: Оскуде князь от Иуды, время наста прочее, в неже явится языков надежда, Христос; ты же, како Сего рожду, Дева сущи, скажи?

Ангел возопи: Ищеши от мене уведети, Дево, образ зачатия Твоего, но той несказанен есть: Дух же Святый, зиждительною силою осенив Тя, совершит.

Богородице рече: Моя прамати, приемши разум змиин, пищи Божественныя изгнана бысть, темже и Аз боюся целования страннаго твоего, стыдящися поползновения.

Ангел возопи: Божий предстатель, послан есмь Божественный поведати Тебе совет. Что мене боишися, Всенепорочная, паче Тебе боящагося? Что благоговееши мне, Владычице, Тебе честно благоговеющему?

Седален, глас 8.

Слово Божие на землю ныне сниде, Ангел предста, вопия Деве: радуйся, Благословенная, Яже печатию едина сохраншися, во утробе приемши предвечнаго Слова и Господа, да от прелести спасет, яко Бог, род человеческий.

Слава, и ныне, глас тойже.

Послан бысть с Небесе Архистратиг Гавриил от Бога, скоро предста ко одушевленному граду, глаголя к Ней явственно: Зиждителя приимеши, Дево, во утробе и родиши Сего непреложне с плотию. Темже послан есмь возвестити Тебе странное рождество, Чистая, и стою, зовя Тебе: радуйся, Невесто Неневестная.

Песнь 4

Ирмос: Седяй в славе на престоле Божества во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный Нетленною Дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.

Богородице рече: Священную некую Деву раждающую слышах пророка, древле Еммануила прорекша; хощу же разумети, како Божества растворение естество человеческое претерпит?

Ангел возопи: Явила есть купина, неопальна пребывши, приемши пламень, обрадованная Всепетая, на Тебе таинства преславное: по рождестве бо пребудеши Чистая Приснодева.

Богородице рече: Освещаемь сиянием Бога Вседержителя, истины проповедниче, глаголи, Гаврииле, истиннейшая: како, нетленне бывши чистоте Моей, Слова рожду, с плотию Безплотнаго?

Ангел возопи: Со страхом Тебе, яко раб Госпоже, предстою, с боязнию, Отроковице, ныне смотрити стыждуся Тебе, яко бо дождь на руно, снидет на Тя Слово Отчее, яко благоволи.

Песнь 5

Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.

Богородице рече: Разумети не могу Твоих словес известия: чудеса бо быша множицею, Божественною силою чудодействуема, знамения и образы законнии, роди же дева неискусомужне никогдаже.

Ангел возопи: Дивит, Всенепорочная, и странно бо чудо Твое, едина бо Ты всех Царя приимеши во утробе, воплощаема, и Тя прообразуют пророческая речения, и гадания, и законнии образы.

Богородице рече: Всеми Невместимый и всеми Невидимый, како Сей может во чреве девиче вселитися, еже Сам созда? Како же и зачну Бога Слова, собезначальное Отцу и Духу?

Ангел возопи: К Твоему праотцу Давиду обещався посадити от плода Твоего чрева на престоле царства его, Иаковлю Тя доброту, едину избра в словесное селение.

Песнь 6

Ирмос: Возопи, прообразуя погребение тридневное, пророк Иона, в ките моляся: от тли избави мя, Иисусе, Царю сил.

Богородице рече: Глагол твоих, Гаврииле, глас радованен приемши, веселия Божественнаго исполнихся: радость бо поведаеши и веселие возвещаеши безконеч-ное.

Ангел возопи: Тебе дадеся радость, Богомати Божественная, Тебе, еже радуйся, вся тварь вопиет, Богоневесто: Ты бо едина Мати Сына Божия пронаречеся, Чистая.

Богородице рече: Евы Мною ныне да упразднится осуждение, да воздастся Мною долг днесь, Мною заимствование древнее да дастся преисполнено.

Ангел возопи: Обещася Бог Аврааму праотцу благословитися в семени его языком, Чистая, Тобою же конец обещание приемлет днесь.

Кондак, глас 8:

Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти, раби Твои, Богородице, но, яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: радуйся, Невесто Неневестная.

Икос:

Ангел предстатель с Небесе послан бысть рещи Богородице: радуйся! и со безплотным гласом воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся и стоише, зовый к Ней таковая: радуйся, Еюже радость возсияет; радуйся, Еюже клятва исчезнет. Радуйся, падшаго Адама воззвание; радуйся, слез Евиных избавление. Радуйся, высото неудобовосходимая человеческими помыслы; радуйся, глубино неудобозримая и Ангельскима очима. Радуйся, яко еси Царево седалище; радуйся, яко носиши носящаго вся. Радуйся, звездо, являющая Солнце; радуйся, утробо Божественнаго воплощения. Радуйся, Еюже обновляется тварь; радуйся, Еюже покланяемся Творцу. Радуйся, Невесто Неневестная.

Песнь 7

Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

Богородице рече: Свет невещественный поведая, в вещественне телеси совокупляемь за милосердие многое, светлое благовещение, Божественная проповедания, ныне взываеши Ми: благословен, Всечистая, Плод Твоего чрева.

Ангел возопи: Радуйся, Владычице Дево, радуйся, Пречистая, радуйся, приятелище Божие, радуйся, свещниче Света, Адамово воззвание, Евы избавление, горо святая, преявственное священие и чертог безсмертия.

Богородице рече: Душу очисти, тело освяти, церковь сотвори мя вместительну Бога, скинию Богоукрашену, одушевлен храм наитием Пресвятаго Духа и Жизни чистую Матерь.

Ангел возопи: Яко многосветлую свещу и Богоделанен чертог, вижу Тя ныне, яко злат кивот, закона Подателя приими, Богоневесто, благоизволившаго человеческое избавити Тобою тленное существо.

Песнь 8

Ирмос: Слыши, Отроковице, Дево чистая, да речет убо Гавриил совет Вышняго древний истинный: буди к приятию готова Божию, Тобою бо Невместимый с человеки поживе. Тем и, радуяся, вопию: благословите, вся дела Господня, Господа.

Ум всяк побеждается земных,— отвеща Девица,— ищущи, яже Мне вещаеши, преславная: слышах твоя словеса, но боюся, ужасающися, да не лестию Мя, яко Еву, далече послеши от Бога. Но обаче се вопию: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

Се Тебе недоуменное разрешися,— глаголет к сим Гавриил,— добре бо рекла, еси, вещь неудобопостижна. Словесем Твоих устен повинующися прочее, не сумнися, яко лести, якоже вещи, веруй. Аз бо, радуяся, вопию: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

Закон сей от Бога есть человеком,— Непорочная абие глаголет,— от общия любве рождество происходит. Не вем супружника сласти всеконечно, како, убо глаголеши, яко рожду? Боюся, еда лесть глаголеши? Но обаче се вопию: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

Глаголы, яже мне вещаеши, Чистая,— Ангел паки глаголет,— обычая есть рождества человеков смертных, истинно Бога Тебе обещаваю, паче слова же и смысла воплощаема, яко весть, из Тебе. Темже и, радуяся, вопию: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

Являешися Мне истины вещатель,— рече Дева,— радости бо общия пришел еси благовестник. Душу убо очистих с телом, и по глаголу твоему буди Мне, да вселится Бог в Мя, к Немуже вопию с тобою: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

Песнь 9

Ирмос: Яко одушевленному Божию кивоту, да никакоже коснется рука скверных. Устне же верных, Богородице, немолчно, глас Ангела воспевающе, с радостию да вопиют: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Паче смысла заченши Бога, естества обычая утаися, Отроковице, Ты бо в рождестве матерскаго избежала еси тленнаго естества и превышши сущи. Темже достойно слышиши: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Како точиши млеко, Дево Чистая, не может изрещи язык землен, странну бо естества показуеши вещь, законнаго рождества устав преходиши. Темже достойно слышиши: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Тайно во священных писаниих глаголася о Тебе, Мати Вышняго, лествицу бо древле Иаков, Тя образующую, видев, рече: степень Божия сия. Темже достойно слышиши: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Чудное священноявленному Моисею купина и огнь показа чудо, ищай же конца в прехождении времен, во Отроковице чистей, рече, узрю. Ейже, яко Богородице, да речется: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Даниил Тя гору нарече мысленную, родительницу же Божию Исаия, видит же, яко руно, Гедеон, Давид же священие глаголет, дверь же Тя ин. Гавриил же Тебе взывает: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Светилен.

Ангельских сил Архистратиг послан бысть от Бога Вседержителя к Чистей и Деве благовестити странное и неизреченное чудо: зане Бог, яко Человек, из Нея младодействуется без семене, назидаяй весь человеческий род. Людие, благовестите обновление мира.

АКАФИСТ БЛАГОВЕЩЕНИЮ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ

Кондак 1

Избранней в Предвечнем Совете Богоотроковице Марии послужити велию таинству Боговоплощения, сияющей девственною чистотою паче высшия небесныя чистоты, благоговейная пения принесем Тебе, Богородице, о всерадостном от Архангела Благовещении Твоем. Ты же, яко обрадованная и радость падшим людем подати могущая, избави нас от всяких бед и греховныя печали, и возведи нас к небесней радости, да с Гавриилом вопием Тебе:

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Икос 1

Архангел Гавриил, предстояй Престолу Божию, выну зрит неприступную Божественную славу; егда же прииде время избавления человеков, прият повеление Господне: Буди служитель страшному чудеси и таинству сокровенному. Милосердием бо Моим подвигся ко взысканию Адама заблуждшаго, снити тщуся. Гряди убо во град Назарет, в немже Отроковица Мария обитает, да прелюбезную красоту девства узриши. Гряди к сему одушевленному Божию кивоту, ко второму Небеси, на земли сущему. Иди к сей Обители воплощения Моего и возвести нетленное Мое от Нея пришествие. Блюди же, да не смутиши и да не устрашиши душу Девы, да в радости будет, а не в печали благовестие твое. Сего ради приступи к Ней кротце, и первый твой глас радость Ей да принесет, и да возопиеши Ей сице:

Радуйся, Благодатная, Еюже радость возсияет; радуйся, Обрадованная, Еюже клятва исчезнет.

Радуйся, Благословенная, Еюже тварь обновляется; радуйся, Препрославленная, Еюже весь мир спасается.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, падшаго Адама воззвание; радуйся, Пренепорочная Дево, слез Евиных избавление.

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 2

Видев Архангел Гавриил, яко Человеколюбец Господь умилосердися, гиблющий зря род человеч, удивися зело, како Бог, Егоже небеса вместити не могут, в девичестей хощет вместитися утробе, како не опалит Ю огнь Божества, како Бог, на Негоже Херувими и Серафими взирати не смеют, хощет во образе раба явитися на земли, да с человеки поживет. Сему неизреченному таинству чудящеся, со страхом возопи Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум недоразумеваемый страшнаго таинства открывая, рече Владыка Ангелов ко Архистратигу: Что смущаешися, Гаврииле, о новости вещи? Аще не опали огнь купину, в пустыни горевшую и не сгоравшую, не опалит всячески утробу Девичу огнь Божества Моего, но паче оросит Ю и освятит благодать Моя. Идеже бо хощет Бог, побеждаются естества уставы. Гавриил же, сия слышав, радости исполнися Божественныя, и отыде в Назарет, исполняя повеление Господне, помышляя в себе, како внидет к Отроковице и како возвестит Ей таинство чудесное, во еже не смутити Ея девический помысл, и рече к себе: Возвещу убо Ей первее радость и, целуя, воспою глас таковый:

Радуйся, Радосте всему миру, Тебе бо единей подобает радоватися; радуйся, Сладосте Ангелов, от Тебе единыя благоволи Господь воплотитися.

Радуйся, Неувядаемый Цвете чистоты, Ты бо небесное благоухание всему миру явила еси; радуйся, белоснежный крине девства, Ты бо райское девство на земли насадила еси.

Радуйся, Сокровище паче всего дражайшее, Твоея бо доброты возжела Царь Небесный; радуйся, утро всему миру светлейшее, Твоим бо светом разгонится мрак греховный.

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 3

Силою Божественною укрепляемый слете с небесных высот великий Архангел и в Назарет-град прииде, и обрете Святую Деву во внутреннем чертозе Своем, не о житейских пекущуюся, но в молитве и чтении книжнем пребывающую. Та бо, разгнувши книгу Исаии пророка, читаше словеса его: Се, Дева во чреве приимет, и родит Сына, и нарекут имя Ему Еммануил. И распаляшеся Сия серафимскою любовию не точию к имущему скоро приити Христу, но и к Девице оной, Яже имать родити Того, и помышляше, коль неизреченно есть таинство сие и коль велико есть достоинство Девицы Тоя, и моляшеся, о еже увидети Ю, и аще возможно, последнейшею быти рабынею Тоя, да с радостию воспоет Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея страх велий и благоговение к Богоотроковице, Юже Бог избра быти Владычицу неба и земли, великий Архангел приближися ко внутренним дверем чертога Тоя, и се абие внезапу предста Преблагословенней с кротостию великою, предста Пренепорочней небесный Вестник, да радость всему миру благовестит, предста безплотный Чистой Деве, да безчестие женское в честь преложит, и между Создателем и созданием уневещение да сотворит, и светлым гласом абие глагола Неискусобрачней:

Радуйся, Благодатная, ликуй ныне и веселися, яко Господь с Тобою; радуйся, Благословенная, слыши ныне и приклони ухо Твое, яко возжела Царь доброты Твоея.

Радуйся, Обрадованная, яко благословенна Ты в женах; радуйся, Препрославленная, яко велия слава Твоя на небесех.

Радуйся, Богоизбранная Отроковице, яко спасется Тобою от прелести весь род человеческий; радуйся, преизящная Девице, яко возвеселится о Тебе весь превысочайший собор Ангельский.

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 4

Бурю внутрь имущи помышлений сумнительных, смятеся Пресвятая Дева, таковое небесное благовестие услышавши, помысливши же в Себе, каково будет целование сие, рече ко Архангелу: Ева, праматерь Моя, приемши разум змиин, лишися пищи Божественныя и изгнана бысть из рая, темже и Аз боюся целования страннаго твоего, стыдящися поползновения. Сего ради отступи от дверей Моих, и не вещай глаголов, ихже сбытая никакоже можеши показати, да не обольщена буду. Чесо ради ум Мой и душу смущаеши? Аз же в тишине духа Моего воспевати буду: Аллилуиа.

Икос 4

Слыша Архангел смиренных глагол Пресвятыя Девы высоту, рече к Ней: Что мене боишися, Всенепорочная, паче Тебе боящагося? Что мене благоговееши, Владычице, Тебе честно благоговеющему? Не удивляйся странному моему зраку, не ужасайся, Архангел бо есмь. Змий прельсти Еву иногда, аз же Божий предстатель, послан есмь Божественный Совет Предвечный поведати Тебе. Не бойся, Мариам, обрела бо еси благодать у Бога безмерныя ради девственныя чистоты Твоея. Сего ради зачнеши во чреве, и родиши Сына, и наречеши имя Ему Иисус. Сей будет Велий и Сын Вышняго наречется. И даст Ему Господь Бог престол Давида, отца Его, и воцарится в дому Иаковли во веки, и царствию Его не будет конца. Благовествующе же сие велие благочестия таинство, со страхом вопию Тебе сицевая:

Радуйся, звездо незаходимая, вводящая в мир Великое Солнце — Христа; радуйся, заре присносияющая, являющая человеком всего мира Творца.

Радуйся, паче утра светлейшая, всем во тьме греха седящим свет благодати облистающая; радуйся, паче злата дражайшая, всем не ведущим Бога сокровище веры показующая.

Радуйся, Лествице небесная, Еюже Бог нисходит с небес; радуйся, мосте, к небесем приводяй, Имже мир исполняется чудес.

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 5

Богодухновенныя глаголы Архангеловы слышавши, Пресвятая Дева смутися паче бывшаго, зане тии Рождество Ей возвещаху. Сего ради рече ко Архистатигу: Глаголи Мне явственнейше, како зачну, Дева сущи Отроковица, браку не причастная? Како будет сие, идеже мужа не знаю? Како убо глаголеши, яко рожду, боюся, еда лесть глаголеши? Сия рече не неверия ради, но яко не веде, како может родити, естества законы превосшедши. Сего ради рече ко Ангелу: Скажи Ми образ рождения, во еже не повредитися девству Моему, и тогда обрящеши сердце Мое к Божию изволению готовое, да с радостию воспою Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видев Архангел величие веры Пречистыя, рече к Ней: Глаголы, яже мне вещаеши, обычай есть рождества человеков смертных, законом же естества не работает Иисус, Содетель естества, Отроковице. Ты ищеши уведети от мене образ зачатия Твоего, но той несказанен есть: Дух Святый найдет на Тя и Сила Вышняго осенит Тя. От Того во чреве приимеши, и Той совершит в Тебе недоведомое зачатие, о Пресвятая Дево, темже и Раждаемое Свято наречется Сын Божий. Сего ради прославляю Тя сице:

Радуйся, Духа Пресвятаго Невесто Богоизбранная и преднареченная; радуйся, Бога Отца Дщи прелюбимая и превожделенная.

Радуйся, свитче Божественный, в Немже перстом Отчим написуется в Тебе Божие Слово; радуйся, златый светильниче, Имже огнь Божества возсияет всему миру.

Радуйся, глубино неисчерпаемая, неудобозримая и ангельскима очима; радуйся, высото неизглаголанная, неудобовосходимая человеческими помыслы.

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 6

Проповедника Божественнаго и Вестника небеснаго тя верую быти,— рече Пресвятая Дева ко Ангелу.— Вижду бо тя ангельскою облистаема светлостию, обаче стыждуся скоро веровати словесем Твоим, не уведевши первее со всякою известностию. Слышах бо Священную некую Деву, Иммануила раждающую, пророком древле предреченную. Сего ради хощу разумети, како естество человеческое претерпит Божества срастворение, да познаю таинства силу и с верою воспою Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиявает ныне, Пречистая, Тобою всему миру велие таинство воплощения Божия,— рече Архангел к Богородице.— Ты бо еси оная Святая Дева, о Нейже предрече Исаия. Ты еси Дверь Божества, чистотою запечатленная и девством хранимая, Юже Иезекииль предвиде. Господь пройдет Тобою, якоже солнечная луча стекло или кристал проходит, просвещая и освящая Тя Божественною славою, во еже быти Тебе истинною Материю Божией, раждающей совершеннаго Бога и совершеннаго Человека, и Девою Нетленною, якоже прежде Рождества, такожде в Рождестве и по Рождестве Твоем, родиши бо Сына, соблюдающа Твое девство неврежденно. Сего ради, прославляя величие тайны Твоея, вопию Тебе сице:

Радуйся, купинбо неопалимая, Юже не опалит огнь Божества, Моисеем предзримая; радуйся, двере затворенная, Еюже пройдет Бог, Иезекиилем предреченная.

Радуйся, скиние предивная, Яже Невместимаго Бога не тесно вместит, Авраамом прообразованная; радуйся, руно орошенное, на Негоже Владыка, яко капля дождевная, тихо снидет, Гедеоном предвещанное.

Радуйся, земле ненасеянная, Слово Небесное, яко пшеницу плодоносную, чисто прозябающая; радуйся, ниво неоранная, Сына Божия, яко клас Божественный, яве произращающая.

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою».

Кондак 7

Хотящи веровати страшней тайне, Архангелом возвещенной, Пресвятая Дева смутися, помышляющи высоты сия величество, и вся стыдящися, глаголаше: Рцы Ми, Гаврииле, истиннейше, како нетленней бывши чистоте Моей, рожду с плотию Безплотнаго? Чудеса всегда быша множицею Божественною силою чудодействуемая, дева же неискусомужне никогдаже роди. Сего ради како может всеми Невместимый и всеми Невидимый во чрево девичие вселитися, еже Сам созда? Рцы Ми сия, да с верою воспою Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Нова, и страшна, и чудна Твоя таинства,— рече Ангел Богородице,— и новую тварь показа Тобою всех Творец Господь, Ты бо едина Царя воплощаема приимеши во утробе, да едина Мати Сына Божия пронаречешися, Чистая. Сего ради не дивися чудеси и да не сумнишися: Бог идеже хощет, побеждается естества чин, вся бо возможна суть Всемогущему. И якоже от ребр Адамовых создана бысть Ева без матере древним Богозданием, тако и ныне от Твоего девства воплощается без отца всех Господь. И да уверит Тя жезл Ааронов, невлажно прозябший, и руно Гедеоново, зане, яко росу, зачатие приимеши, Нетленная Дева сущи. Такожде и купина, во огни неопальна пребывшая, да возвестит Ти, яко приимеши огнь Божества, Приснодево, и по Рождестве пребудеши Чистая. Сего ради приими целование мое, да вси племена земная с радостию воспоют Тебе:

Радуйся, жезле Ааронов, нетление всему миру прозябший; радуйся, финикс Давидов, безсмертие падшим людем процветший.

Радуйся, скиние небесная, от Херувимов осеняемая и ублажаемая; радуйся, Святая Святых большая, от Серафимов почитаемая и приснославимая.

Радуйся, чаше Безсмертнаго Царя, в нейже растворяется от Святаго Духа всемирная радость; радуйся, стамно Божественныя манны, от Неяже верным уготовляется неизреченная сладость.

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 8

Страннаго Рождества сего величество смущает Мя,— рече Пресвятая Дева ко Ангелу,— понеже Всеблагий благоволи паче ума вселитися в Мя, да храм чист душею и плотию соблюден буду Ему. Глас радования глагол твоих приемши, веселия Божественнаго исполняюся, да упразднится ныне Мною древнее Евино осуждение и да воздастся Мною днесь долг человеков, да вси светлому Благовещению сему радующеся, благодарственно воспоют Богу: Аллилуиа».

Икос 8

Вся тварь ныне о Тебе радуется, Благодатная, Ангельский собор и человеческий род,— рече Архангел,— яко дадеся Тебе радость Божественная и яко всякое обетование Божие Тобою ныне приемлет конец. Тобою днесь благословися Авраам о семени своем. Тобою ныне свободися Ева от древния печали. Тобою ликует Адам, яко днесь исполняется первое благовестие падшим людем: семя Жены сотрет главу змия. Тобою вся тварь ныне начинает свобождатися от рабства тлению в свободу славы чад Божиих. Тобою ныне дадеся всему роду человеческому всякая радость и веселие вечное, да вси во веки восхвалят Тя сице:

Радуйся, обрадованная Дево, от древних патриархов прообразованная; радуйся, Святая Богоневесто, всеми пророки древле предвозвещенная.

Радуйся, вертограде заключенный, в Негоже Царь Небесный возжела внити; радуйся, кладезю запечатленный, от Негоже никтоже возможет испити.

Радуйся, саде Божественный, в Немже от всех цветов Святаго Духа райское благоухание во весь мир изнесеся; радуйся, раю новонасажденный, в Немже Божественное Древо Жизни посреде Тебе к прозябению уготовися.

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 9

Всякое естество ангельское удивися ныне о Тебе, Пречистая, слышаще дивное Твое со Архангелом Гавриилом собеседование и наипаче моление Твое сие: Душу очисти, тело освяти, Церковь сотвори Мя вместительну Божию и скинию Богоукрашену, да наитием Пресвятаго Духа сотворюся храм одушевлен и Мати Чистая Жизни. Егда же по молитве сей изрекла еси из глубины смиреннаго сердца Твоего: Се, Раба Господня, буди Ми по глаголу твоему, да вселится Бог в Мя,— вся Силы Небесныя прославиша Бога, видяще, яко готово сердце Твое к приятию Божественному, и со страхом и радостию воспеша Ему: Аллилуиа.

Икос 9

Вития Божественный, святый Архангел Гавриил бысть в страсе и в молчании глубоцем и прекрати глаголы своя, егда, Пресвятая Дево, Ты изрекла еси смиренное слово Свое: Се, Раба Господня, буди Ми по глаголу твоему. В начале мирскаго бытия творческим словом сим: «да будет», Творцем изреченным, создана быша всяческая видимая и невидимая. Ныне же слово сие, Девою изреченное, низведе Творца твари в мир сей, и тако открывается днесь еже от века таинство великое: Сын Божий Сын Девы бывает, да бога Адама соделает. Соприсносущное Слово Отчее, не разлучився от горних, сниде на землю, и бысть Плоть, и вселися в ны, неизреченно же истощается и во утробу Девичу вселяется. Да радуется убо небо и земля и со Архангелом да поет Пречистей Деве сице:

Радуйся, небо земное, до горних высот смиренным духом возшедшее; радуйся, селение небесное, Слово Божие неизреченно вместившее.

Радуйся, Благословенная, зачатие Превечнаго Бога нетленно приемшая; радуйся, Благодатная, чертог девства Твоего в зачатии едина сохраньшая.

Радуйся, Чистая Дево, естества уставы в Боговоплощении преславно победившая; радуйся, Богоневесто, естество Ангельское в Благовещении Твоем предивно возвеселившая.

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 10

Спасти хотяй мир, Человеколюбец Господь сниде, яко дождь на руно, в Пречистую утробу Твою, о Богомати, и абие неизреченным наитием Святаго Духа содеяся недоведомое зачатие, и Превечное Слово Божие Плоть бысть, и вселися в Тя, восприяв ю от Пречистых кровей Твоих без услаждения плотскаго, но не без услаждения духовнаго: тогда бо девическое сердце Твое Божественным исполнися желанием и дух Твой, горя пламенем серафимския любве, ум же весь, аки вне себе быв, в Бозе углубляшеся. И тако услаждающися неизреченнаго Боголюбия сего и умнаго Боговидения, поклонилася еси воплощаемому от Тебе Господу Твоему и радостно воспела еси Ему: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси девам, Богородице Дево, ибо девственно от Духа Свята зачала еси Предвечнаго Бога, и Дева пребыла еси, и тако Еву от древний печали свободила еси. Днесь — радость Благовещения, девственное торжество и таинство великое, начало нашего спасения. Днесь веселится небо и радуется земля. Сего ради великий Гавриил первый от всея твари, разумев духом великое Боговоплощения таинство, поклонися со страхом велиим воплощшемуся в Девичей утробе Спасу мира и воплощшую Пречистую Деву почти подобающим поклонением, яко Царицу неба и земли, и с благоговением велиим воспе Ей таковая:

Радуйся, высокаго таинства воплощения Божия пречудное совершение; радуйся, неизреченнаго составления Плоти Христовы преславное явление.

Радуйся, чертоже безсеменнаго уневещения, в Немже Творец всего мира днесь вместися; радуйся, ковчеже Божественнаго воплощения, Имже радость велия всей вселенней ныне даровася.

Радуйся, Девице, Боготканную порфиру от пречистыя плоти Твоея Слову Божию исткавшая; радуйся, Отроковице, нетленную багряницу от девственных кровей Твоих Агнцу Божию взаимодавшая.

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 11

Пение всеумиленное принесла еси, Пречистая, егда по отшествии Архангелове посетила еси праведную Елисавету, южику Твою, и возвестила ей радость Благовещения, в веселии духа глаголющи: Величит душа Моя Господа и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем. Яко призре на смирение Рабы Своея, се бо отныне ублажат Мя вси роди. Сие посещение Твое возвесели праведную Елисавету, и взыграся радостию младенец Иоанн во чреве ея, и исполнися Духа Свята Елисавет, и рече: Откуду мне сие, да прииде Мати Господа моего ко мне. Да взыграется ныне и наш дух, ощущая в день Благовещения Твоего радость посещения Твоего. Сего ради с Елисаветою возопием Тебе: Благословенна Ты в женах и Благословен Плод чрева Твоего, Емуже выну да поем вси: Аллилуиа.

Икос 11

Свет велий и Божественный возсия в душе Твоей, Пречистая, егда по гласу Архангела Дух Святый сниде на Тя и Сила Вышняго осени Тя и егда абие зачала еси в Богоблагодатней девственней утробе Своей Творца светов, Егоже свет во тьме светит и тьма Его не объят. Той просвети Тя, яко солнце, светом Божества Своего, всю прослави и обожи, сего ради сияет доброта Твоя, блистает чистоты Твоея светлость, якоже предрече о Тебе в Песнех Дух Святый: Вся добра еси, ближняя Моя, и порока несть в Тебе. Вся избранна, вся преукрашенна явилася еси, Юже Бог возлюби, вся чистая и Божественныя славы исполненна. Сим Божественным Твоим Светом просвещаемии, да воспоим Тя и мы в песнех яко Матерь Света сице:

Радуйся, свеще Божественнаго Света, Свет Невечерний во утробе Твоей понесшая; радуйся, луче умнаго Солнца, весь мир светом Лица Божия просветившая.

Радуйся, Небесный Светильниче, на свещнице земном всей вселенней возжженный; радуйся, Живоносный Источниче, благодатию Духа Святаго преизобильно орошенный.

Радуйся, Светоносная Дево, Еяже ради свет Боговедения днесь нам всем возсия; радуйся, избранная Богоневесто, Еюже ныне радость неизреченная весь мир облиста.

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 12

Благодать Божественная и радость велия процвете днесь всему миру, Пречистая, в светоносный день Благовещения Твоего, яко Тебе ради в день он древняя печаль преста и начало спасения человеков положися: Сын Божий Сын Девы явися и земля, Евы ради проклята бывши, Тобою, Дево, днесь паки благословися. Херувим от древа жизни отступает, и врата райская верным днесь паки отверзаются, мир же весь исполнися радости, отнележе великий Гавриил «Радуйся!» Тебе, Дево, свыше возгласи. Сего ради небеса убо достойно днесь да веселятся, земля же да радуется, всякое же дыхание и тварь да поют о Тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще всерадостное от Архангела Благовещение Твое, Богородице, восхваляем вси страшное, преславное и велие таинство чистаго и девственнаго от Духа Святаго зачатия Твоего, покланяемся нетленно зачатому от Тебе Сыну Твоему, Христу Богу нашему, и от всего сердца веруем и исповедуем, яко и в Божественном зачатии и по Рождестве Твоем пребыла еси Приснодева. Сего ради с Гавриилом принесем Тебе сицевый Архангельский глас:

Радуйся, Благодатная, облеченная в Солнце, сияющая благодатию и славою всей вселенней; радуйся, Благословенная, от восток солнца до запад препетая и превозносимая по всей поднебесней.

Радуйся, Ангельское великое удивление, Гавриила красотою девства Своего удивившая; радуйся, всему миру благое веселие, падшия люди радостию Благовещения Твоего возвеселившая.

Радуйся, смиренная Рабо Господня, высотою смирения Своего Бога на землю низведшая; радуйся, Милосердая Мати Бога Вышняго, Матерним заступлением Своим многия грешники ко Христу приведшая.

Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 13

О, всепетая Параклита Невесто Чистая, брака не познавшая Дево, Архангела красотою Девства удивившая и Богу Слову Плоть нетленно днесь взаимодавшая, нынешняя наша приемши приношения о всерадостном от Гавриила Благовещении Твоем, Христу Богу обрученныя в девстве сохрани, всех же в чистоте укрепи и от бед избави, да свобождшеся Тобою от вечных мук, Тобою рай да обрящем, идеже вси да воспоем о Тебе Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Архангел Гавриил …» и 1-й кондак «Избранней в Предвечнем Совете …».

Молитва

О, Пресвятая, Богоизбранная Дево, Святаго Утешителя Духа Всенепорочная Невесто, Пребожественнаго же Отца Небеснаго Дщи превожделенная, посреде терния мира сего Тем обретенная, яко крин пресветлый, добротою девства блистающийся, да Сыну Божию чистая Мати Неискусобрачная будеши! Что убо воздадим Тебе в пресветлый день сей Благовещения, воньже Архангела Гавриила красотою безмернаго девства Своего удивила еси и от того неизреченное обрадование восприяла еси? Что принесем Тебе за вся утешения Твоя, имиже возвеселила еси в день сей весь мир видимый и невидимый, наипаче же падший древле род человеч?

Днесь спасения нашего начало и еже от века таинства явление: ныне убо Слово Божие тихо сниде с небес, яко капля, каплющая на землю, и вселися в Твою Богоблагодатную Девственную утробу и бысть Плоть спасения нашего ради. Сего ради днесь Ангели ликуют на небесех и вся тварь веселится и радуется, празднующе начало свобождения своего от работы истления в свободу славы чад Божиих. Ныне радуется женское естество, Евы ради падшее. Та бо повинувшися змию, печаль роди женам и неудержанно введе смерть. Ты же, Дево, разрешила еси от горькия работы весь род человеч и свободою Христовою естество женское почтила еси, зане девством чистым паки истинную жизнь ввела еси, и сего ради жены, девство держаще, врага яве побеждати начинают. Ныне Адам ликует, видев, яко в пресветлый день сей исполнися на Тебе первое райское благовестие, яко Семя Жены сотрет главу змия. С нимже ликовствует ныне весь род человеч, понеже Тобою, Пречистая, упразднися днесь древнее отвращение Божие к человеком, Бога бо паки привела еси к нам. Сего ради зрим Тя ныне, якоже древле Иаков, яко лествицу высокую, Еюже сниде Бог на землю, и яко мост пречуден, имже сущих от земли паки возводиши на небо.

Что воздадим Тебе, Царице неба и земли, за вся сия, имиже радость несказанную подала еси падшим и заблуждшим людем Твоим? Вся наша жертвы и приношения ничтоже суть пред величеством благодеяний Твоих. Единое точию угодно Тебе: сердце сокрушенно и смиренно, егоже и Сын Твой и Господь наш не уничижит. Сего ради молим Тя: исполни нас от превосходящия высоты смирения Своего, елика вместити возможем, да принесем Ти во всесвятый день Благовещения Твоего Твоя от Твоих, во еже во всяцем деле блазе не мыслити высокая, но выну во смирении духа пребывати. Сею первейшею добродетелию украшени, в пресветлый день сего праздника Твоего в кротости и чистоте сердца со Архангелом Гавриилом возопием Тебе:

Радуйся, Благодатная, радуйся, Обрадованная, радуйся, Преблагословенная, Господь с Тобою и Тобою с нами во веки веков. Аминь.